
Tegenwoordig kunnen kinderen op allerlei platformen waaronder vooral op de tablet en mobiel terecht voor (digitale) games. Niet iedereen is hier altijd even gelukkig mee en je hoort hierover ook negatieve geluiden. Toch kunnen educatieve games een positieve en goede toevoeging zijn aan de leeromgeving van je kind.
Gamend leren is Motiverend
Met stip op nummer 1 staat het positieve effect dat de motivatie van kinderen om (door) te leren veel hoger ligt dan bij de gebruikelijke manier van leren via boeken. Door de games raken kinderen gemotiveerd om op een leuke manier te leren. De moeilijkheidsniveaus binnen games stimuleren kinderen om een volgend niveau te bereiken en daardoor gaat de motivatie om door te leren ook omhoog. Ook de duidelijke doelen, beloningen en directe feedback motiveren om te blijven spelen.
Educatief gamen niet saai
Door het spel element wordt het leren niet als saai gezien. Het interactieve element maakt dat kinderen positiever zijn over de geboden informatie en dit ook beter in zich opnemen. Het wordt gezien als spelen en niet per se als leren. Educatieve games nodigen kinderen uit om te leren in plaats van dat ze gedwongen worden om te leren. Stel dat het kind zo snel mogelijk sommetjes moet oplossen om de hardloopwedstrijd te winnen, dan zal het zich volledig wijden aan het oplossen van die sommen om de wedstrijd te winnen. Het kind kan zelf beslissen hoe lang het door wil gaan of wanneer het tijd wordt voor iets anders.
Leren door ervaren
In educatieve games heeft de leerstof meer connectie met het echte leven, omdat er wordt geleerd door te ervaren. Dat is heel belangrijk. Als kinderen bijvoorbeeld boodschappen moeten doen en afrekenen dan komt het rekenen echt tot leven. De kinderen gaan de boodschappen optellen en aftrekken waardoor de sommen niet abstract zijn maar het rekenen in een real life omgeving plaatsvindt. Kinderen kunnen in de fictieve setting van een game net zo lang oefenen als nodig is. Het maakt niet uit als je een niveau niet haalt, de game is geduldig en dan probeer je het gewoon nog een keer. Net zo lang totdat je het wel haalt.
Zelfvertrouwen door educatieve games
Educatieve games moedigen het onafhankelijk onderzoeken en ontdekken van informatie aan. De informatie is vaak in de games verwerkt en kinderen moeten zelf op zoek naar de informatie die ze nodig hebben om het spel te spelen. Daarnaast geeft de balans tussen uitdagingen en frustratie aan de ene kant en voldoende ervaring van succes en beloningen aan de andere kant een positieve werking op het zelfvertrouwen. Door de games kun je ervaren goed in iets te worden en krijg je daar waardering voor.