
Typen is een vaardigheid die tegenwoordig bijna onmisbaar is in een wereld vol technologie. Bij
het maken van bijvoorbeeld werkstukken, spreadsheets, PowerPoints, verslagen en websites is
typen een fundamentele vaardigheid om school- en werkeisen bij te houden. Hierbij werkt het in je
voordeel als je daarbij een goede typesnelheid hanteert die snel en nauwkeurig is. Een goede
typesnelheid verschilt van persoon tot persoon maar met de juiste hoeveelheid oefening en
aanmoediging valt er zeker winst te behalen.
Gemiddelde typesnelheid
Met een goede houding en de juiste typetechniek met gebruik van alle 10 vingers, typen de meeste
mensen gemiddeld met een snelheid van ongeveer 40 woorden per minuut (wpm). Een richtlijn voor
beginners van 6 tot 11 jaar is doorgaans een snelheid van 15 wpm. Beginners in de leeftijd van 12 tot
16 jaar komen tot een snelheid van zo’n 30 wpm. De gemiddelde typesnelheid daalt enorm als je met
2 vingers gaat typen en je ongeveer 27 wpm haalt. Dat is best een verschil als je bijvoorbeeld een
tekst over wil typen. Een typesnelheid van 40 wpm is een vereiste voor veel banen en voor bepaalde
administratieve functies is zelfs een typesnelheid tot 60 wpm gewenst. Oefening in typevaardigheid
is dus zeker het overwegen waard en kan wat betreft typesnelheid een merkbare vooruitgang geven.
Typespelletjes voor kinderen
Jong geleerd is oud gedaan vormt een mooi uitgangspunt om kinderen aan te moedigen hun
typevaardigheid op te bouwen en te verbeteren. Dit zal hen goed van pas komen op de middelbare
school, tijdens het studeren en later op de arbeidsmarkt. Om de gemiddelde wpm bij het typen te
verhogen zijn er leuke manieren om dit online te leren. Door gebruik te maken van de kracht van
games kun je het gemiddelde wpm-typen van kinderen verhogen terwijl ze deelnemen aan
interactief gamend leren. Op onze homepage zijn er voorbeelden te vinden van games waarmee kinderen hun
typesnelheid en nauwkeurigheid kunnen vergroten maar beter is het om een typecursus voor je kind aan te schaffen zodat het typen goed aangeleerd wordt.
Met deze manier educatie beseffen ze niet hoeveel ze leren omdat games leuk zijn en kinderen waarschijnlijk minder snel willen stoppen met spelen dan
dat ze niet willen beginnen met spelen(d leren).